Programma

Op 15 december zoomen in op de business case van hubs. Een relevant vraagstuk voor een ieder die zich buigt over inbreiding, binnenstedelijke ontwikkelingen, herontwikkeling van terreinen en gebouwen, het opnieuw inrichten van straten, pleinen en steden. Wie is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, het gebruik en onderhoud? Wie betaalt de rekening?

Het Seminar MCD wordt gelijktijdig én op dezelfde locatie georganiseerd als het Nationaal Hub Congres én de Zero Emissie Conferentie. Je kunt je deelname combineren. Meer informatie vind je op hubcongres.nl.

Bekijk hier het programma.

  • TijdTitelSprekerType
  • 12:30 - 13:30Lunch  20221215

    Het Seminar MCD wordt gelijktijdig én op dezelfde locatie georganiseerd als het Nationaal Hub Congres én de Zero Emissie Conferentie. De bezoekers van deze events lunchen gezamelijk. Zo breid je je netwerk verder uit en kan er nog meer kennis uitgewisseld worden.

  • 13:30 - 15:00Drie keynotes over de busines case van hubs  20221215
  • 13:30 - 15:00Maud van Alphen - Managing Director bij HelyMaud van Alphen van Hely  20221215
  • 13:30 - 15:00Parkeergarages ombouwen tot hub verandert businesscaseTheo  Thuis van Q-Park  20221215

    Parkeerbeheerder Q-Park bouwt, samen met de gemeente Den Haag en Shell Mobility Services, een parkeervoorziening om tot hub. “Dat betekent wel dat je diensten gaat delen en dat businesscases veranderen”, vertelt innovatiedirecteur Theo Thuis.

    "In Den Haag zitten we momenteel in de omgevingsvergunningsfase. Voor de micromobiliteit gaan we oefenen met station based parkeren, zodat bijvoorbeeld deelscooters hun rit kunnen starten en eindigen in onze garages, in plaats van free floating in de openbare ruimte. Daarmee creëren we extra waarde voor de gehele maatschappij.”
    De gemeente voorkomt hiermee namelijk verrommeling op straat. De andere kant is dat Q-Park de parkeerruimte gaat delen met andere mobiliteitsaanbieders. Daar leidt tot andere business cases.

    Door Theo Thuis van Q-Park

  • 13:30 - 15:00'Businesscase mobiliteitshubs altijd positief'Martin  Courtz van Hubs | Groningen Drenthe  20221215

    “Veel mensen zijn nog tekeningen aan het maken en boekjes aan het schrijven over hoe, waar en wanneer hubs geopend worden, maar in Groningen Drenthe hebben we ondertussen al 57 hubs. We lopen voor de muziek uit”, zegt programmamanager Martin Courtz van Hub | Groningen Drenthe. In Groningen Drenthe heeft men dus al voldoende ervaring met hubs.

    Drie keer publiek
    Wat kan de programmamanager vertellen over de businesscase van de hubs? “Die is altijd positief”, volgens Courtz. Misschien niet in geld, maar wél in inclusiviteit, in meedoen. Hij kijkt naar Publieke mobiliteit (en dat is breder dan openbaar vervoer) en Publieke voorzieningen in de Publieke ruimte. De markt kijkt vaak anders, is bezig met ‘waar kan ik het meeste geld verdienen’. Vanuit bedrijfsperspectief is dat logisch, maar voor Courtz is het niet belangrijk. “Je moet kijken naar wat het beste past, naar wat nodig is.” Daarmee is ook het antwoord gegeven op de vraag wie waar verantwoordelijk voor is, zegt Courtz. “Het gaat uiteindelijk over ruimtegebruik en dus moet je bij de overheid zijn.” Weten waar de hubs zijn? Je kunt ze vinden op www.reisviahub.nl.

    Door Martin Courtz van Hubs | Groningen Drenthe

  • 15:00 - 15:30Pauze  20221215
  • 15:30 - 16:30Panelgesprek onder leiding van Nick JuffermansGiuliano  Mingardo van Erasmus Centre for Urban, Port and Transport EconomcisTheo  Thuis van Q-ParkMartin  Courtz van Hubs | Groningen DrentheMaud van Alphen van HelyNick  Juffermans van GoudappelSander  Buningh van BAM Infra Nederland 20221215

    Onder leiding van Nick Juffermans worden stellingen besproken en ook jouw inbreng wordt zeer gewaardeerd.
     
    We hebben allemaal vragen, ideeën, tegenwerpingen naar aanleiding van de keynotes van voor de pauze. Het is tijd om door te praten. We behandelen stellingen die verdiepen, duiding geven, je laten nadenken.

    Hierbij alvast een voorproefje van zo'n stelling: Concessies zouden gecombineerd moeten worden: deelmobiliteit aanbieden in de stad mag alleen als de marktpartij ook het buitengebied faciliteert.
     

    Door Giuliano Mingardo van Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economcis, Theo Thuis van Q-Park, Martin Courtz van Hubs | Groningen Drenthe, Maud van Alphen van Hely, Nick Juffermans van Goudappel, Sander Buningh van BAM Infra Nederland

  • 16:30 - 17:30Borrel  20221215
Terug naar boven